De compensatiekrant 4 “Gehoord worden even belangrijk als vergoeding.” Aardbeving in het Noorden. Nederland veerde eind 1986 op toen er berichten kwamen dat er in Assen een aardbeving was geweest. Meer dan 1.000 aardbevingen verder wordt de overheid laksheid verweten, is het aantal gedupeerden flink gegroeid en komt de NAM met compensatieregelingen. Maar biedt dit een oplossing? “Nee, horen wij. Bewoners voelen zich vaak niet serieus genomen. Feenstra heeſt als installatiebedrijf een breed werkgebied in Groningen. Wij weten wat wonen in dit gebied voor de inwoners betekent. Het zijn namelijk ook ónze collega’s die getroffen zijn. En zijn zij zelf niet getroffen, dan kennen zij wel iemand die schade heeſt”, aldus Maurice Drieënhuizen, vestigingsleider in Veendam. “Wij voelen ons betrokken bij de gedupeerden”, vervolgt Maurice. “Uit navraag in onze omgeving blijkt dat iedereen behoeſte heeſt ervaringen te delen, maar wij zien ook dat er behoeſte is aan praktische oplossingen. Een compensatieregeling is een mooie handreiking, maar lost de problemen niet op. Zeker in situaties waarin er onvoldoende financiële middelen vrijgemaakt kunnen worden, biedt de compensatieregeling eerst alleen maar zorg. ‘Hoe kom ik aan geld?’ iemand geld vanuit de compensatieregeling ontvangt, moet de leverancier meestal al betaald zijn. Waar haal je zomaar vierduizend euro vandaan?” , horen wij. Immers, voordat Drieënhuizen: “Eén van onze mensen kwam met het verhaal van zijn nichtje, die graag gebruik wilde maken van de regeling. Met kinderen, een hoge hypotheek en een economische crisis, waren er geen financiële middelen om de investering voor te schieten. Of Feenstra niet voor één keer een uitzondering wilde maken en de betalingstermijn kon verlengen?” Wat wij nu kunnen bieden aan iedereen die in aanmerking komt voor de compensatieregeling is een uitgestelde betalingstermijn. EERST COMPENSATIE, DAN BETALEN Daan Melis, coördinator bij Feenstra vervolgt: “En dat was het startpunt een en ander verder uit te werken. Wat wij nu bieden aan iedereen die in aanmerking komt voor de compensatieregeling is een uitgestelde betalingstermijn. Bij ons hoeven inwoners hun factuur pas te betalen nadat zij de financiële vergoeding zelf ontvangen hebben. Of men nu kiest voor isolatie, zonnepanelen of een nieuwe cv-ketel, in alle gevallen kunnen ‘gedupeerden’ gebruik maken van onze regeling. Verder willen wij graag een podium bieden om ervaringen te delen over de impact die de bevingen hebben en informatie geven over de regelingen. Hieruit is Lisa en Jos wonen al een jaar of tien in een mooi verbouwde boerderij in Woltersum, inmiddels met hun twee kinderen. Ruim een jaar geleden liep hun woning voor het eerst schade op. Alles is netjes gerepareerd, maar als ik ze spreek op een mooie zondag in januari zijn de eerste scheuren alweer in de vloeren geslagen door de laatste beving. “Groningen zal hiermee moeten leren leven.” Lisa: “Bij de eerste beving moesten we telefonisch contact opnemen met de NAM. De inspecteur is langsgekomen en heeſt vastgesteld wat de aardbevingsgerelateerde schade was. Het hele proces tot en met reparatie was eigenlijk in zes weken afgerond, vrij vlot en netjes moet ik zeggen. Maar inmiddels hebben we alweer nieuwe schade, er is stucwerk kapot, we hebben scheuren in de muren en losse voegen. Inmiddels gaat de afhandeling via het Centrum Veilig Wonen in Appingedam. Zij wijzen een contactpersoon aan om alles met je af te handelen. Op het moment wachten wij alweer tien weken en krijgen we op geen enkele manier inzicht in de status van de afhandeling. Ik snap dat ze het druk hebben, maar je voelt je wel een nummer. ” Jos: “Dat is een van de grotere problemen. Ik denk dat heel veel mensen in de regio het gevoel hebben dat de problemen worden gezien als een bedrijfsongeval. Groningers zijn mensen die vanuit hun hart redeneren en zij voelen zich enorm bedonderd nu ze wakker zijn geworden. Tegelijkertijd groeit het besef dat we ermee zullen moeten leren leven, hoe hard dat ook is. NoordNederland is nu eenmaal een wingebied. ” Lisa: “Ik vind dat de NAM zich niet alleen bezig moet houden met het oplappen van huizen, maar ook met het oplappen van een bepaald gevoel dat inmiddels in deze provincie heerst. En niet alleen de NAM, ook de politiek. Er is nu weer compensatiegeld vrijgemaakt door minister Kamp, maar daarvoor moet een eindeloos bureaucratisch traject doorlopen worden. Het heeſt alle elementen van een ontmoedigingsbeleid. Ik mis het gevoel dat we er met elkaar tegenaan gaan om van Groningen weer een leefbaar gebied te maken.” Pas als we ons huis verkocht hebben en inzicht hebben in de waardevermindering, krijgen we van de NAM te horen welk deel van het waardeverlies zij wijten aan aardbevingsschade en dus zullen compenseren. Lisa en Jos: “Kom met een visie.” “Wij gaan het huis verkopen omdat onze zoon speciaal onderwijs in de stad nodig heeſt. Maar daar lopen we tegen een probleem aan. Pas als we ons huis verkocht hebben en inzicht hebben in de waardevermindering, krijgen we van de NAM te horen welk deel van het waardeverlies zij wijten aan aardbevingsschade en dus zullen compenseren. Zij willen dit niet van tevoren doen, waarschijnlijk om zich niet te laten vastpinnen op een bedrag. Maar hoe weten wij nou voor welk bedrag we onze woning te koop moeten zetten, als we niet weten welke compensatie we krijgen? deze krant voortgevloeid. Daarnaast hebben wij informatie geplaatst op onze website en staan wij opgesteld om gerelateerde vragen te beantwoorden.” Interesse? Kijk op feenstra.com/compensatie of bel 088-8455000. week 6, 2015 En hoe weten we wat we kunnen uitgeven aan een nieuw huis? Bovendien is de markt voor onze woning natuurlijk drastisch gekrompen. Alleen mensen uit de streek, die geen plannen hebben om te vertrekken, zijn nog interessant. De rest kijkt naar West- en Zuid-Groningen.” Jos: “We zijn hier de komende decennia en misschien eeuwen nog niet van af. Dat vraagt niet alleen van de bevolking, maar vooral ook van de NAM en de politiek een andere mindset. Houd je niet alleen bezig met het dichten van scheuren, maar kom met een visie. Geef bijvoorbeeld niet alleen een oprotpremie (regeling Waardevermindering, red), maar creëer een fonds waarmee mensen gestimuleerd worden om juist te blijven, of een bedrijf op te zetten. Ontwikkel kennis rondom aardbevingsbestendige bouwmethoden. Investeer in de provincie. Kom met een visie. ” Colofon De compensatiekrant Deze compensatiekrant is een uitgave van Feenstra N.V. en wordt eenmalig verspreid in de regio Noordoost-Groningen. Feenstra is een landelijk opererend installateur met regionale aandacht. Aan dit nummer werkten mee: Marc Knip (tekst en beeld), Marleen Trommelen (vormgeving), PostNL (druk en verspreiding), geïnterviewden en Feenstra. Oplage: 48.000 stuks Powered by: www.feenstra.com tel. 088 – 8455000 contact met de redactie: communicatie@feenstra.com foto: Marc Knip Photography Pagina 3
Pagina 1Heeft u een lesboek, digi brochure of web clubbladen? Gebruik Online Touch: club blad digitaal publiceren.
Feenstra Compensatie krant Lees publicatie 1Home